През последните 18 години Центърът за безопасен интернет работи за безопасността на децата в интернет. В началото на 2023 г. Центърът беше пред окончателно затваряне поради липса на финансиране. За своето 18-годишно съществуване Горещата линия на Центъра е получила 63 228 сигнала свързани с незаконни и вредни действия срещу деца и младежи онлайн. Те бяха разрешени благодарение на намесата на Центъра и партньорските му организации, както и органите на реда. Липсата на съфинансиране и устойчива държавна политика за подкрепа на работата на организацията – част от цялата глобална екосистема за защита на децата в Интернет, постави Центъра в ситуация сериозно да обмисля преустановяване нa дейността си.
Въпреки всички затруднения екипът на Центъра успя да подкрепи много деца и родители. Консултираните случаи на телефонната ни линия за онлайн безопасност на деца 124 123 са 362, като значително са се увеличили родителите и възрастните, които са се обадили на телефонната линия за помощ (60% от всички случаи). Телефонът беше преобладаващо използвания канал за комуникация през 2023 г., в сравнение с преобладаващото използване на чат-модула ни през миналата година. Най-много случаи се отнасяха до потенциално вредно съдържание, онлайн тормоз и рискове свързани с реклами и фишинг.
2023 г. беше особено предизвикателство не само заради ограниченото финансиране, но и заради значителното увеличение на сигналите на Горещата линия – 46 359, в сравнение с 23 080 за 2022 г. От тези 46 359, 28 818 са сигнали, изпратени до нас от нашите международни партньори за случаи и съдържание, което се намира на сървъри в България. В 17 541 случая сме открили незаконно съдържание или случаи на сексуална онлайн експлоатация на деца, чието съдържание се намира на сървъри в чужбина, и ги сме ги докладвали на Центъра за безопасен интернет в съответната държава. В 95 % от сигналите ставаше въпрос за сексуална онлайн експлоатация на деца.
Повече за работата на Националния център за безопасен интернет през 2023 г. можете да прочете в годишния ни доклад.