Този сайт използва "бисквитки" за да подобри предлаганите услуги.

konferencia logo SID 2016Над 60 деца, младежи и възрастни взеха участие в конференцията "Какво "да" и какво "не"... за няколко лайка повече" по случай Деня за безопасен интернет на 9 февруари 2016 година.

Целта на конференцията беше създаването на споделена визия за желания интернет през гледната точна на участници на различна възраст и с различен опит. Специален фокус на обсъжданията бяха потребността на младите потребители да търсят одобрение през социалните мрежи, как през последните 5 години се е променило разбирането за приемливи и неприемливи начини за търсене на внимание, какво определя докъде сме готови да стигнем днес в името на това да бъдем харесвани онлайн и какво искаме и можем да променим, за да направим интернет по-добро място за всички потребители. 

В конференцията взеха участие децата от киберскауските отряди към Центъра за безопасен интернет от Смолян, Попово и Видин, младежи от горните класове на седем столични училища, блогъри, студенти от Факултета по начална и предучилищна педагогика към Софийски университет "Св. Климент Охридски", учители, психолози, представители на Държавната агенция за закрила на детето, UNICEF, Националната мрежа за децата, Envision, Софийския университет. Участниците бяха разделени на групи, водени от младежи доброволци, които ги насочваха и обобщаваха резултатите от дискусиите.

Конференцията започна с  обсъждане на приемливите и неприемливите начини за търсене на внимание през последните години. Участниците създадоха линия на времето, на която представиха какво са били или не са били готови да направят за няколко лайка повече от миналото до настоящия момент, като разглеждаха периода от 2010 до 2015 година.

Какво (не) съм правил в миналото за няколко лайка повече? 

Най-отличаващо се сред нещата, на които участниците не са били готови за няколко лайка повече през 2010 година, е било правенето и konferencia SID 2016качване в интернет на разголени снимки. През 2011 година, голямото „не“ е било качването на твърде лична информация в интернет, както и чатовете от персонален тип на стената на приятел, вместо през лично съобщение, а през 2012 това е било харесването или споделянето на дадена информация, като знак на подкрепа за дадена кауза.  През 2013 година, нашите участници са осъждали агресивното поведение и молбите към другите потребители за повече лайкове. През 2014 не са приемали прекомерните любовни статуси, онлайн тормоза, насилието и споделянето на информация, която може да е грешна, в името на повече харесвания. През 2015 става неприемливо постоянното отбелязване  на места, голите селфита и снимките от барове, където има наргиле или пък на снимката има алкохол. Останалите неща, които участниците смятат за неприемливи като стратегии за трупане на популярност между 2010 и 2015 година са били разпространяването на снимки с насилие над деца, животни или расистка информация, разпращането на верижни съобщения от типа „ако не препратиш това съобщение, ще ти се случи нещо лошо“, създаването на фалшиви профили.

Неща, които потребителите са правили с готовност за повече лайкове, са били разглеждането и споделянето на смешни снимки, снимки от концерти или снимки с известни личности, снимки с приятели, използването на Snapchat и Instagram, както и гледането на влогъри и Vines, споделянето на забавни meme изображения и споделянето на повече музика. През 2015 година участниците споделиха, че са били готови да снимат клипове от посетени места, да си правят селфи със селфи стик и да снимат с Go Pro камера. 

На какво (не) съм готов сега за няколко лайка повече?

По време на тази сесия, участниците работиха и съставиха и списък с тенденциите, които определят как хората търсят  популярност онлайн в момента.

Първо, те отбелязаха колко много социални мрежи и програми за комуникации в интернет са станали достъпни за ползване в близкото минало и продължават да възникват до днес,  като с течение на времето, много от тях започват да изискват все повече лична информация2 sid kenferencia от потребителите. Беше отбелязано, че някои услуги на Фейсбук, като например създаването от самия сайт на клипове със спомени, изискват от потребителя да е публикувал достатъчно снимки и статуси, за да може да бъде съставен такъв клип и за него/нея. Също така, през последните 5 години все повече потребители са се сдобили с преносими устройства, като смартфони и таблети. Тези тенденции водят до пренасянето на много дейности и информация онлайн, резултатът от което е, че все повече хора предпочитат да общуват чрез интернет, като например чрез Фейсбук, отколкото в истинския свят. Това поражда други особености– интернет и социалните мрежи биват използвани повече и повече за рекламиране и предлагане на продукти, както и за предлагане на информация, която идва от толкова много източници, че е трудно да се определи кои са достоверни и на кои не трябва да се вярва. В търсене на популярност, потребителите се идентифицират с различни групи и техните послания. Това може да доведе до популяризиране на ценности, които потребителят реално не изповядва, т.е., псевдо-патриотизъм, псевдо-расизъм.

Какво (не) ще направя в бъдеще за няколко лайка повече?

В третата и финална част на събитието, след извеждането на фактите от миналото и тенденциите от настоящето, различните групи обсъдиха ангажиментите, които всеки ще поеме за подобряване на дигиталната среда в близката една година.

Предложенията бяха много – като за начало, много от участниците се включиха в кампанията на Центъра за безопасен интернет #облечисебе, като си направиха навлечено селфи и го качиха с хаштага на инициативата, за да докажат, че не само разголените снимки носят лайкове и популярност онлайн. Също така, една от групите пое ангажимент щом срещне разголена снимка в интернет, членовете й да коментират с #облечисебе и да насочват притежателя на снимката към сайта на Центъра за повече информация за опасностите от качването на подобни изображения онлайн. Друга група пое ангажимент всеки неин член да сподели наученото по време на конференцията с трима свои приятели, които да споделят на още трима човека и така информираността на много хора за проблемите онлайн и техните решения да бъде повишена. 

3 sid konferencia

Да не забравяме и поетите ангажименти от останалите групи – те обещаха, че ще изтрият от „приятелите“ си онези, които не познават, че ще харесват единствено страници, които наистина ги интересуват, че ще създадат група във Фейсбук, която да насърчава към грамотното писане онлайн. Не на последно място, една от групите напомни за важността всички да осъзнаем проблемите, да бъдем съпричастни и да опитваме да помагаме на останалите потребители, вместо да ги осъждаме. Имаше и други интересни предложения- един участник изрази готовност да посочва точно от коя книга взима цитатите, които публикува, за да насърчава по този начин другите хора към четене на качествени произведения. Младите киберскаути пък споделиха, че нямат планове да спират дейността си, а планират да обучат още много свои връстници през идната година!

Резултатите от конференцията ще послужат за основа на бъдещи инициативи и обучения на Центъра за безопасен интернет, които да подкрепят младите хора в търсене на своята позитивна онлайн идентичност по начин, която не ги излага на рискове от сексуална злоупотреба, тормоз, насилие по полов признак и други форми на експлоатация на децата в интернет.

Снимките от събитието са качени на Фейсбук страницата на Центъра за безопасен интернет www.facebook.com/safenetBG