Този сайт използва "бисквитки" за да подобри предлаганите услуги.

ТОКУ-ЩО! Извънредни новини! Не искаш да изпуснеш ТОВА!

maika pomaga na dete v internet

Ако четете новините в социалните мрежи, подобни заглавия сигурно звучат познати. Коя новина е истина? Коя новина е фалшива? Коя новина е сатира? Тъй като вече всеки с телефон или компютър може да публикува информация онлайн, става все по-трудно да се определи. Но, колкото повече от нас разчитат на интернет медиите, толкова повече ние, особено децата ни, трябва да се учим да дешифрираме прочетеното онлайн.

 

Има толкова много дезинформация в Интернет, че Гугъл и Фейсбук вече са се захванали активно да банват сайтове с фалшиви или подвеждащи новини. Тази практика обаче намалява доходите от реклами, тъй като всяко кликване върху новина носи пари, а колкото по-откачено звучи заглавието, толкова по-вероятно е да се кликне. Все повече деца попадат на новините си чрез социалните мрежи, така че за тях е изключително важно да анализират информацията критично (нещо, което трябва така или иначе да могат!). Дори и малките деца може да започнат да мислят за някои основни въпроси, засягащи медийната им грамотност. С порастването на децата, родителите могат постепенно да им помагат да стават все по-напреднали критично мислещи млади хора (добра идея е и да споделите информацията по-долу с учителите на децата си – и не само с учителите по информационни технологии!).   

Ето няколко въпроса, които Вие и децата Ви може да си зададете, когато попаднете на медиен източник:

  • Кой е авторът?
  • Коя е целевата група на медията?
  • Кой е платил да се създаде новината? Кой получава пари, ако кликнете на новината?
  • Кой печели и кой губи от новината?
  • Какви детайли не са споменати, а може би биха били важни?
  • Правдоподобна ли е новината (и какво Ви кара да мислите така)?

За по-големите деца може би било по-интересно да научат конкретни трикове за разпознаване на фалшиви новини. Ето няколко неща, за които да внимавате:

  • Вгледайте се добре в URL-ите. Тези завършващи на „lo“ или на „com.co" само изглеждат като легитимни сайтове за новини, но не са.
  • Търсете знаци за ниско качество, като цели думи с главни букви, заглавия с очевидни граматически грешки, смели твърдения без позовани източници и снимков материал, привличащ вниманието, който не е пряко свързан с новината (като жени с бикини, например). Всеки един от тези знаци би трябвало да Ви направи скептични към медийния източник.
  • Проверете секцията „За нас“. Разберете кой плаща за поддръжката на сайта и кой е обвързан с него. Ако тази информация не е налична, или ако сайта изисква регистрация, преди да я покаже, значи нещо не е наред.
  • Потърсете новината в друг източник, преди да я споделите. Ако никоя друга медия не споменава новината, не значи, че е фалшива, но значи, че трябва да се поразтърсите допълнително.
  • Установете какви емоции поражда новината у вас. Фалшивите и подвеждащи новини разчитат на екстремни реакции. Ако новината предизвиква извънреден гняв или задоволство у Вас, доста е вероятно да са ви изиграли. Проверявайте информацията, преди да ѝ вярвате.

Източник: "Common Sense Media"