„Игрите с насилие не създадоха поколение от проблемни деца, както се предвиждаше”, заявява д-р Кристофър Фъргюсън от Международния университет A&M в Тексас в специален брой на изданието на Американската асоциация на психолозите Review of General Psychology, посветен на видео игрите. Като се позовава на последните проучвания, той посочва, че с нарастването на популярността на компютърните игри децата в САЩ и Европа страдат все по-рядко от поведенчески проблеми, по-малко агресивни са и се представят по-добре на стандартните образователни тестове.
Идеята, че видео-игрите причиняват пристрастяване, агресивно поведение и нисък успех в училище, е остаряла, изтъква д-р Фъргюсън. Той сравнява компютърните игри с фъстъченото масло – безобидни са за преоблазаващата част от децата, но могат да се окажат вредни за онези, които имат вече съществуващи личностни и психологически проблеми.
В същия брой д-р Патрик Марки публикува изследване на поведението на 118 момичета и момчета. Той открива, че насилието в игрите се отразява отрицателно само на тийнейджъри, притежаващи определени негативни личностни характеристики като раздразнителност, депресия, гняв, незаинтересованост към чувствата на другите, липса на дисциплина и на чувство за отговорност. Комбинацията между личностните предпоставки и насилието във видео-игрите може да предизвика засилване на агресивността след игра.
На децата извън тази рискова група игрите са по-скоро полезни. Според изследване на д-р Черил Олсън сред 1200 деца на възраст между 12 и 15 години игрите задоволяват широка гама от емоционални, социални и интелектуални потребности: регулират емоциите, създават среда за нови приятелства, развиват лидерски умения, творческо мислене и любознателност. Насилието в игрите привлича децата, но това е част от нормалното им развитие. По този начин те експериментират с усещането за страх и други отрицателни емоции в безопасна среда.
Друго успешно приложение на видео игрите е използването им в помощ на деца със специални нужди за диагностика, както и за развитие на умения като пространствено възприятие и моторни функции.
Материал за специалния брой на списанието и резюмета на отделните статии на английски можете да прочетете на сайта на Американската асоциация на психолозите.