Определението „фалшиви новини“ се употребява в доста широк диапазон и варира от случайно допуснати фактологически грешки в дадена информация, през изкуствено преувеличаване заради сензацията и до съзнателно подаване на напълно невярна информация с цел да се манипулират хората да предприемат някакви действия (социално инженерство).
В съвременния свят основен източник на невярна информация е интернет, който обаче в същото време е и най-големият резервоар на познания в света. Затова е много важно да можем да различаваме признаците на фалшивата информация, за да се възползваме спокойно от полезните знания.
С развитието на технологиите на практика всеки потребител на интернет може да бъде автор на информация и новини. Това може да бъде колкото обогатяващо, толкова и заблуждаващо. Хора, вярващи в конспирации, заговори, магии и какво ли още не, разпространяват своите вярвани през създаден от тях блогове, сайтове или през социалните мрежи.
Двете основни причини за създаването и разпространяването на невярна информация обаче са печалбата и политическите пристрастия.
Възможността да се печели от онлайн реклама предизвика истински бум на така наречените „кликбайт“-сайтове – от „кликване“ (с мишката) и „стръв“, примамка. Те се стремят да привлекат колкото може повече потребители, защото всяко посещение им носи печалба. Някои от тях са много аматьорски и лесно се разпознават, но други са направени по-професионално и могат да заблудят и по-опитни потребители. В зависимост от това всеки подобен сайт може да притежава повече или по-малко от типичните признаци за този вид бизнес.
Признаци на кликбайт-сайтовете:
ЗАГЛАВИЯТА
1. Заглавията не дават представа за какво се говори в текста. Типични за тях са заглавия от типа на: „Вижте какво потресе жителите на Варна“. Целта е да предизвикат любопитството на потребителя и той да иска да отвори публикацията, като по този начин увеличава печалбата му.
2. Типични са също заглавията, в които присъстват силно емоционални думи и изрази, като понякога се изписват само с главни букви за привличане на вниманието. Например „Потресаващи разкрития ужасиха и разплакаха хиляди“, както и станалото пословично начало „ШОК И УЖАС…“
3. Друга стандартна уловка е да се публикува снимка с еротичен характер и да се сложи предупредителният знак +18. За засилване на ефекта в скобки може да е написано (ВИДЕО).
СТРУКТУРАТА НА САЙТА
1. Разпространяващите фалшива или манипулативна информация сайтове често са анонимни и липсва секция „За нас“, която да представя кой е собственик и кои са авторите и редакторите.
2. Често отсъства каквато и да е информация за контакти: адрес, телефон, имейл. Понякога те са заменени просто с онлайн-форма за контакт.
3. За прикритие някои от тези сайтове може да имат секция „За нас“, която обаче да не съдържа никаква идентифицираща информация. Типични са описания от рода на: „Тук ще намерите най-истинските новини.“
4. Ако присъстват имена на редактори и автори, често няма никаква информация за контакт с тях. Понякога се среща до всяко име да присъства един и същи имейл адрес, но в общодостъпните платформи за електронна поща като abv.bg, gmail.com, yahoo.com. Сериозните медии имат имейл-адреси в собствения си домейн като [email protected], [email protected], име@btv.bg и т.н.
СЪДЪРЖАНИЕТО
1. Типичен признак на фалшивата новина или информация е липсата на позоваване на източник. Измислената информация често е прикрита зад изрази като „световноизвестни учени“, „експерти в областта“, „изследователи“, „световните медии“, „запознати“.
2. Честа уловка е позоваването на несъществуващи изследвания: „американски учени“, „британски изследователски център“, „институт за…“.
ПОЛИТИЧЕСКОТО МАНИПУЛИРАНЕ
Сайтовете, които са предназначени за политическа обработка и манипулация на читателите, обикновено са по-добре замаскирани от повечето кликбайт-сайтове и типичните признаци в заглавията и структурата често липсват. Те обаче също масово използват уловките в съдържанието, позовавайки се на неясни и неустановими източници. Както за тях, така и за по-професионалните кликбайт-сайтове можем да направим няколко важни проверки.
ПРОВЕРКИ
1. Първата важна проверка е търсенето на потвърждение на информацията от други, независими източници. Много е ВАЖНО да помним, че търсенето в Гугъл с копирана част от текста може да ни подведе – кликбайт-сайтовете и политически манипулативните сайтове често съществуват на групи от по няколко и дори от десетки сайтове, които пускат едновременно една и съща фалшива информация. Дали сме попаднали на такава „група“ е лесно да се провери, като копираме и проверим в Гугъл по-голяма част от текста – обикновено тези сайтове не си правят труда да внасят промени в съдържанието и то е абсолютно еднакво включително и до буквените и граматическите грешки. Важно е да се потърси потвърждение в сайтове, на които имаме доверие.
2. Когато има позоваване на чуждестранни източници, също може да се пусне проверка през Гугъл на съответния език. Това може да стане с търсене по някои ключови думи, които знаем или с използване на Гугъл-преводач.
3. Полезна помощ може да ни окаже безплатната приставка Web of Trust (WOT). Тя е разработена за всички видове браузъри, включително и мобилни, и лесно може да се открие в Google Play. Базирана на отзивите на активни потребители, приставката работи като светофар и подозрителните сайтове, както и връзките (линковете) към тях излизат с жълт или червен предупредителен сигнал.
4. Нищо обаче не може да замени собственото критично мислене. Ако новината ни се струва много важна или интересна, защо не можем да я открием в известните медии?