Водещи американски ИТ компании като Фейсбук, YouTube, Twitter и Майкрософт, от една страна, и Европейската комисия – от друга, приеха общ етичен кодекс за борба срещу използването на езика на омразата в интернет с цел да се привлекат повече привърженици на радикални идеологии.
В изработването на така наречения Кодекс за поведение активно са участвали представители на четирите американски IT компании. Кодексът има за цел да се бори с езика на омразата, расизма и ксенофобията в интернет. Тази мярка е необходима, тъй като появата и свободното ползване на социалните мрежи и сайтовете за споделяне на видеоматериали осигуриха невиждана досега платформа за изразяване както на положителни идеи, така и на опасни идеологии като пропагандата на тероризъм.
Кодексът не е юридически обвързващ документ, а е по-скоро декларация, с която компаниите поемат доброволно задължението да вземат бързи мерки срещу разпространяването на речта на омразата в интернет. Едно от главните задължения, което компаниите приемат, е в рамките на 24 часа, след като получат сигнали за публикации, съдържащи езика на омразата или опасна пропаганда, да разгледат тези сигнали и да премахнат наистина опасното съдържание. Компаниите трябва да изработят и процедури, по които полицейските и други компетентни институции, борещи се с радикализма и тероризма в различните стани от ЕС, да могат да съобщават за вредни публикации и те да бъдат отстранявани.
Нуждата за този кодекс бе обяснена от Вера Юрова, еврокомисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете: „Неотдавнашните терористични атаки ни напомниха за спешната нужда да се противопоставим на речта на омразата в интернет“.
Повече за речта на омразата може да прочетете в секция „Опасности“
Източници:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-1937_en.htm
https://www.theguardian.com/technology/2016/may/31/facebook-youtube-twitter-microsoft-eu-hate-speech-code