Водещите световни социални мрежи Фейсбук и Туитър се присъединиха към редица големи медийни и технологични компании, които се обединяват зад идеята за подобряване на качеството на новините в социалните мрежи.
Членове на тази група, носеща името „Фърст драфт“ (First Draft) и основана с подкрепата на Гугъл, ще бъдат най-малко 20 организации, които ще се борят с разпространението на фалшива информация в интернет, ще работят за създаването на етичен кодекс при публикуването на новини онлайн и ще работят за повишаване на медийната грамотност на потребителите на социалните мрежи.
Причината за подемането на тази инициатива е нарастващото притеснение, че социалните мрежи постоянно биват заливани с фалшива информация. Фейсбук например има 1,7 милиарда потребители и споделянето на огромно количество невярна информация може да подведе и заблуди голяма част от потребителите.
В опит да противодействат на разпространението на невярна информация онлайн Фейсбук и Туитър обявиха намерението си да се борят за подобряване качеството на новините, които биват разпространявани в техните сайтове и приложения, като за целта ще работят за създаването на добри практики и тяхното разпространение сред всички партньори в инициативата. По конкретно, в края на октомври First Draft ще представи платформа, на която членовете й ще могат да сигнализират за съмнителна и погрешна информация в социалните мрежи.
Макар всички компании, които участват в тази инициатива, да са базирани основно в САЩ и Великобритания, въпросът с разпространението на фалшива информация в социалните мрежи е много актуален и в България.