От „Предпочитам да съм на училище“ до „Нещата (онлайн) стават бързи и интересни“ – отношението на учениците към обучението онлайн варира в широки граници. Това показва придобило нова актуалност изследване на Коалицията за медийна грамотност в образованието, проведено онлайн в разгара на обучението в електронна среда.
Фокусът на изследването, осъществено чрез онлайн анкети към ученици и учители в периода май-юни, беше по-скоро върху ефективността на дистанционното обучение, уменията и проблемите, с които се сблъскват и децата, и учителите. В отговорите обаче се прояви и емоционалното отношение на учениците, което позволи да се откроят техните конкретни притеснения и желания.
С изключение на 6-има от 144 участвали в анкетата ученици всички останали посочиха едно или повече положителни страни на обучението в електронна среда. А всеки седми изрази предпочитание да се върне в класната стая.
За щастие новата учебна година започна присъствено като че ли в отговор на желанията на част от учениците, които на въпрос за предимствата на различните онлайн платформи за обучение отговориха:
– „Предпочитам да съм на училище, защото не ми харесва това онлайн обучение.“
– „Никакви (предимства), искаме да си учим в училище.“
– „Когато си говориш с приятели, настроението поне малко ти се повдига в този тежък период.“
Ако обаче се наложи за някакъв период и за определени училища или класове да се мине отново на обучение в електронна среда, 35% децата имат и определено положителни нагласи:
– „(Харесват ми) начините за групова работа.“
– „Нещата стават бързи и интересни.“ и „Часовете са по-кратки, но по-интересни.“
– „Събира всички материали на едно място. Възможност за директна обратна връзка с учител.“
– „Много по-тихо е и добре чуваме преподавателите.“
Няколко ученика предпочитат онлайн платформи, които не дават възможност за включване на камера. Те може би са открили удобството да си вършиш нещо друго, докато си уж в час – предимство, открито и от немалко възрастни, които работиха от вкъщи по време на изолацията.
В заключение може да се каже, че натрупаният опит – макар и доста стресиращ – с дистанционното обучение подготви до голяма степен образователната система да реагира гъвкаво според условията, без да се нарушава съществено образователния процес.
Но желанието за жив контакт и общуване с връстниците определено слага голям плюс на присъственото обучение.
––––––––––––––––––––––––––
Повече за изследването вижте ТУК.