Кражбата на лични данни е вид компютърно престъпление, при което се придобиват чужди лични данни, с цел финансова измама или злоупотреба, като теглене от и изпразване на банкова сметка, или кандидатстване и получаване на кредит от чуждо име. Тази опасност, по принцип, не засяга по-малките деца, които не притежават лични документи, банкови сметки или карти. Въпреки това, при тийнейджърите над 14-годишна възраст, този риск става актуален.
Кражбата на лични данни…
– се нарича още фишинг (от английската дума за риболов);
– най-често включва искане на лични данни, под претекст за обновяване на базата данни на банка, онлайн магазин, разплащателна система, искане на данни за онлайн профил, под претекст за блокирането му, продажба на стоки, правене на дарение;
– се прави често посредством фалшив имейл от името на съответна финансова или престижна институция или компания.
Превенция:
Запазване на личните данни. Първото правило е да не се изпращат лични данни от типа на ЕГН, номер на лична карта, паспорт или шофьорска книжка, номер на дебитна или кредитна карта, банкова сметка, пароли. Никоя финансова институция не изисква чувствителна информация през активен линк (връзка към друг сайт), предоставен чрез имейл. Второто важно условие е да не се отварят прикачени файлове или съмнителни линкове, защото през тях компютърът може да се зарази с вреден софтуер, който да изтегли желаните данни.
Кредитна карта с малък лимит за пазаруване онлайн. Използването на кредитна карта при онлайн пазаруване, е по-сигурно от използването на дебитна карта. Най-добрият избор е временна, виртуална кредитна карта.
Антивирусна програма. Препоръчително е инсталирането на антивирусна програма на личния компютър. Програмата сканира и отстранява вреден софтуер (вирус), който може да се сдобие с пароли и лични данни, запаметени в компютъра. Всеки свален от интернет, или получен от външен източник файл, задължително трябва да се сканира преди отваряне.
Верижен имейл. Съществуват измами, които под претекста за спешност или важност, изискват от потребителите да препращат получения имейл на техни познати. Най-често, по този начин се разпространяват компютърни вируси. Такива покани за препращане трябва да се игнорират.
При възникнал проблем:
Откраднати банкови данни. При кражба на банкови данни, трябва веднага да се съобщи във финансовата институция, за да се закрие достъпът до сметката.
Откраднати лични данни. В такъв случай, трябва да се съобщи в МВР и другите институции, издали данните (например КАТ за шофьорска книжка). Потърсете съдействие и от ГДБОП.
Игри със заплащане. Някои измами в интернет се възползват от неопитността и желанието за забавление на малките деца или млади хора. Измамниците създават, или се възползват, от онлайн игра, за да убедят нейните потребители да платят, за да получат бонус точки или друг вид награди в играта. Често, тези измами се случват през СМС, и значително увеличават сметката за мобилните услуги. В такива случаи е важно бързо да се сигнализира на мобилния доставчик за номера, на който децата за изпращали СМС, и той да бъде блокиран. Също така, може да се сигнализира Горещата линия за борба с онлайн престъпленията.
Основни опасности в различните възрастови групи:
Най-големият риск за малките деца са измамите в сайтове или приложения с игри. Те могат лесно да се подведат да кажат името или адреса си в мрежата, или пък да изпратят СМС на непознат номер, защото все още нямат изградено критично мислене за опасностите. Затова, най-добрата превенция, е споделено сърфиране с родител или по-възрастен роднина, който постепенно да им показва как да използват мрежата безопасно.
Въпреки че децата все още играят повече игри, отколкото да общуват или пазаруват онлайн, добре е да се въведат основните правила за безопасност като „Паролата е лична“ и „В интернет хората не винаги се представят за тези, които са“. Важно е, също така, да се припомни, че на компютъра, таблета и смартфона, могат да се инсталират програми и приложения само със съгласието на възрастните.
Концепцията за лични данни е много по-ясна на децата и те вече боравят по-умело с пари. Затова, в зависимост от финансовите навици на семейството, основните стъпки при онлайн пазаруването може да се покажат на младежите, за да получат те по-добро разбиране на целия процес и да знаят за какво да се внимава в бъдеще. Тъй като повечето деца на тази възраст използват или разполагат с телефон или друго устройство, добре е да им се разясни какво представляват измамите и за какво да внимават, ако им се обади или пише непознат човек, с някакво искане.
Добра идея е, също, да се насърчат децата да разгледат настройките, предпазващи от спам (нежелани съобщения, често рекламиращи продукти или услуги, които могат да съдържат вируси или да водят до други опасности), на имейл платформите.
Колкото по-големи стават децата, толкова повече отговорности поемат, като в това число влизат джобните пари и притежанието на лична карта. Тъй като на тази възраст младежите вече активно общуват и споделят с останалия сват, добре е да се говори с тях за евентуалните измами, свързани както с личните им данни, така и с доверието им. При възникнал проблем е много важно тийнейджърите да споделят с родителите си, за да се избегнат по-сериозни последствия.
Притежаването на лични документи, дебитна/кредитна карта и умения за онлайн пазаруване, са вече обичайна практика. Важно е, младите хора да знаят как да пазят данните си и да не се подлъгват при пазаруване. Добра идея е да се пазарува само от изпробвани сайтове с добър рейтинг в WOT или с добри отзиви от приятели, като в същото време, това да се осъществява съвместно с родител или възрастен.