No Result
Вижте всички резултати
  • За нас
  • Защита на личните данни
  • Условия за ползване
Подай сигнал
Reporting
Център за безопасен интернет
  • en English
  • bg Български
  • Начало
  • За нас
  • Опасности
  • Обучения
  • Материали
  • Новини
  • Инициативи
  • Подкрепи ни
SafeNet
  • Начало
  • За нас
  • Опасности
  • Обучения
  • Материали
  • Новини
  • Инициативи
  • Подкрепи ни
SafeNet
No Result
Вижте всички резултати
Начало Инициативи

Развиване на медийно-дигитална грамотност в начален курс

05.06.2017
Категория: Инициативи
DMG NachalenKurs

Българските деца между започват да използват интернет от все по-ранна възраст, все по-често и по все по-мобилен начин. Въпреки това около половината от тях признават, че не могат да преценят дали това, което четат в интернет, е истина, или не. Центърът за безопасен интернет разработи методика за ранно обучение на дигитално-медийни умения на децата от 1 до 4 клас и стана съосновател на Коалиция за дигитално-медийна грамотност от началното училище.

По-малко от една трета от българските деца редовно получават училищни задания, изискващи оценка и синтез на информация в интернет, а около една четвърт никога не са имали подобна възможност. Онлайн тормозът между тях е нараснал значително от 2010 г. насам, а процентът на детски публични профили в социални мрежи не се е променил през последните шест години, което демонстрира липса на развитие на уменията им за онлайн безопасност. Въпреки че около 86% от тях имат профили в социалните мрежи, те са пасивни през по-голямата част от времето, прекарано там, което им пречи да развиват комуникационните си умения и уменията си за работа в екип в онлайн среда. Това сочат данни от националното представително изследване „Децата на България онлайн“, проведено през 2016 г. от МаркетЛинкс и Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, координатор на Националния център за безопасен интернет (подробен доклад от изследването можете да видите тук).

Всички тези дефицити на българските деца в интернет са дефицити на дигитално- медийната им грамотност (ДМГ) и те имат значение както за настоящия им живот онлайн и офлайн, така и за бъдещето им като активни демократични граждани. Ако едно дете няма уменията да оценява и синтезира информация, да предпазва личната си информация и да комуникира и да си сътрудничи ефективно в интернет, то е малко вероятно да има такива умения и извън интернет. Още по-притеснително е, че липсата на тези универсални умения би било сериозна пречка пред бъдещото участие на българските деца в обществения и политическия живот.

Европа осъзнава нуждата от интегриране на тези умения в образователната система. През май 2016 г. Съветът на ЕС прие документ със заключения за нуждата от развитие на медийната грамотност и критично мислене чрез образование и обучение. Съветът отчита множеството ползи и възможности, които интернет и социалните медии могат да донесат, но също така подчертава потенциалните заплахи и опасности, които те могат да представляват. Заключенията се фокусират върху основната роля на образованието и обучението в подпомагането на младите хора да станат медийно грамотни и отговорни граждани на бъдещето.

За да елиминира тези дефицити на българските деца в зародиша им, Центърът за безопасен интернет започна работа по два паралелни проекта, целта на които е да се разработят методики за ранно развитие на ДМГ у децата и те да се въведат в училище. И по двата проекта Центърът си сътрудничи с практикуващи учители, представители на МОН, академични кадри и други експерти, така че методиките да бъдат лесно интегрирани в учебното съдържание и приложими в българския контекст.

Проект 1: „От дигитална компетентност към дигитално гражданство“.

Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ и Факултетът по предучилищна и начална педагогика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ разработиха съдържание за ранно развитие на ДМГ за курс за следдипломна квалификация „Монтесори философия в епохата на дигиталните технологии“. Под ръководството на лекторите на курса и експерти на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ курсистите разработиха методика, която използва елементи от Монтесори педагогиката за развиване на пет основни компетентности у ученици от начален курс, базирани на Европейската рамка за дигитална компетентност на ЕС (DigiComp) и модела за медийна грамотност на Европейската асоциация на зрителите (EAVI). Това са 1) Информационна грамотност; 2) Комуникация и сътрудничество; 3) Създаване на дигитално съдържание; 4) Безопасност и 5) Разрешаване на проблеми.

Методиката съдържа 7 модулни занятия и две допълнителни учебни дейности, които могат да се интегрират в учебните програми по Български език и литература, Английски език, Околен свят, Човекът и обществото, Човекът и природата, Технологии и предприемачество, Домашен бит и техника и Час на класа за 2, 3 и 4 клас. Занятията бяха апробирани от учители в 7 училища в Долни Пасарел, Горна Малина, Кубрат, Стара Загора и София. Методиката бе представена на конференция за ДМГ на децата, организирана от Центъра в София на 30.05.2017 г.

Проект 2: „От дигитално детство към дигитално гражданство“.

Паралелно с подкрепата на Фондация Оук беше формиран експертен съвет с участието на представител и на МОН, който да усъвършенства методиката и да разработи нов наръчник за ДМГ в начален курс за развитие на ключовите дигитално-медийни умения още по-задълбочено и структурирано. Методиката беше финализирана и по нея беше направено двудневно обучение на над 90 учители от цялата странарез ноември в град Велико Търново. Учителите, които участваха в двете обучителни конференции започнаха да разработват планове за уроци по задължителното учебно съдържание за всички класове и по всички предмети, като прилагат принципите на методиката за развиване на дигитално-медийната грамотност на учениците от 1 до 12 клас.

Онлайн тормоз
eSafety

Популярни публикации

Всеки трети потребител на ТикТок е под 14 години
Новини

Всеки трети потребител на ТикТок е под 14 години

by safeadmin
16.08.2020
0

Според данни, получени от едно от най-популярните в последно време мобилни приложения ТикТок, една трета от потребителите на приложението в...

Виж ощеDetails
Кражба на лични данни и измами

Кражба на лични данни и измами

01.09.2023
otkradnat profil

Кражба на профил

07.11.2018
ТЪРСИМ ПСИХОЛОГ/ КОНСУЛТАНТ ПО ОНЛАЙН БЕЗОПАСНОСТ

ТЪРСИМ ПСИХОЛОГ/ КОНСУЛТАНТ ПО ОНЛАЙН БЕЗОПАСНОСТ

17.01.2025
  • За нас
  • Защита на личните данни
  • Условия за ползване
124 123

Националният център за безопасен интернет се управлява от СНЦ "Асоциация Родители" и беше създаден през 2005 г. от фондация „Приложни изследвания и комуникации“ и СНЦ "Асоциация Родители" в рамките на програма "Безопасен интернет" на ЕК.The Bulgarian Safer Internet Centre is founded and operated by the Applied Research and Communications Fund and Parents Association.

Centio Logo Color   Yettel Logo  LOGO RODITELI 2017  BIK_logo_png.png  bg cef logo

No Result
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
  • Опасности
  • Обучения
  • Материали
  • Новини
  • Инициативи
  • Подкрепи ни
  • Подаване на сигнал
  • English (Английски)
Този сайт използва "бисквитки" за да подобри предлаганите услуги.ДобреВиж още