Дългите часове пред компютъра не са признак за проблемна употреба на интернет. Това е едно от основните заключения от новия доклад на европейската изследователска мрежа „Децата на ЕС онлайн”, който се фокусира върху прекомерната употреба на интернет сред децата на възраст между 11 и 16 години.
Данните сочат, че за повечето деца времето, прекарано онлайн, не представлява риск. Вреда от прекомерна употреба се наблюдава сред малък процент от по-големите деца, които изпитват емоционални затруднения и са склонни да търсят силни усещания.
Интернет е неразривна част от живота на децата и младите хора. В България 91% от децата изполват интернет, като 83% от тях са онлайн всеки ден или почти всеки ден. За да отговори на въпроса до каква степен тази употреба излиза извън контрол, в първото по рода си представително европейско изследване „Децата на ЕС онлайн” са включени и нездравословните аспекти на прекомерната употреба като липса на сън или апетит, несправяне с домашните работи, нарушен социален живот, безцелно сърфиране или несполучливи опити за намаляване на времето в интернет.
1% от европейските деца са в риск от нездравословно прекаляване с интернет
Според резултатите от изследването само 1% от европейските деца са се сблъсквали и с петте аспекта на прекомерната употреба. Това са и потребителите, които съобщават за допълнителни психологически и емоционални затруднения, които влияят както върху виртуалния, така и върху реалния им живот.
Процентът на децата, които са се сблъсквали поне с един от петте аспекта на прекомерна употреба са от 17% в Италия до 49% в Естония. В България това са по-малко от половината млади потребители – 44%. По-често прекомерната употреба е свързана с безцелно сърфиране – 42%, само в 17% от случаите децата споделят за нарушен сън или хранене заради интернет.
Луиза Шахбазян от Националния център за безопасен Интернет към Фондация „Приложни изследвания и комуникации”, която отговаря за изследването в България обяснява:
„В България процентът на децата, които използват интернет прекомерно, е един от трите най-високи в Европа. Но не трябва да забравяме, че не количеството, а качеството на времето в интернет определя дали то ще бъдат вредно или полезно за младите потребители. Тук е и ролята на родителите и училището, които трябва да насърчават позитивната, но балансирана употреба на интернет.“
Прекомерна употреба и „интернет зависимост”: Как да постъпят родителите?
За да предпазят детото си от прекомерна употреба на интернет, от „Децата на ЕС онлайн” препоръчват родителите да се ангажират активно с онлайн заниманията на детето. Важно е детето да знае, че може да се обърне към родителите си в случай на опасност, но не само.
„Директното и открито общуване между родители и деца увеличава вероятността детето да развие добри дигитални умения и да избегне вредните последствия от прекомерната употреба на интернет в бъдеще.”
Други изводи от изследването:
– Превантивните действия трябва да започнат, преди детето да изполва интернент активно, като се обърне внимание на тревожни симптоми като склонност към силни усещания и емоционални затруднения.
– Ограничаването на достъпа не е добра стратегия за превъзмогване на прекомерната употреба, защото не засяга истинските причини за проблема.
– Кипър е страната, в която децата най-често съобщават, че са се сблъсквали с всичките пет аспекта на прекомерната употреба (5%).
– Ако вашето дете изпитва всичките аспекти на прекомерната употреба, препоръчително е да се обърнете към психолог, защото най-вероятно зад това поведение се крие сериозен проблем в реалността.
За повече информация
Докладът “Прекомерна употреба на интернет сред европейските деца” проучва рисковете от прекомерна употреба и съществуващите национални различия. Изводите се основават на интервюта с 25 000 деца и родители в 25 европейски държави. Пълният доклад можете да свалите на английски от тук.
За повече информация се свържете с Националния център за безопасен Интернет Safenet.bg или с европейските координатори на проекта: www.eukidsonline.net
Информация за проекта и общ преглед:
Проектът EU Kids Online има за цел да повиши познанията на децата в Европа и родителите им, да им помогне да натрупат опит и практически умения за справяне с рисковото ползване на интернет и новите онлайн технологии и по този начин да насърчи създаването на по-безопасна интернет среда за децата. Проектът е финансиран от програмата на Европейската комисия Safer Internet (SI-2010-TN-4201001).
Изследването на EU Kids Online е проведено “лице в лице” чрез проучване по домовете на 25 000 интернет потребители между 9 и 16 години и техните родители в 25 държави, използвайки стратифицирана случайна извадка и метода на самостоятелно попълване на въпросници за деликатните въпроси.
Страните, включени в проучването са: Австрия, Белгия, България, Кипър, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Словения, Испания, Швеция, Турция и Великобритания. Допълнително проектът включва екипи за проучване от Хърватия, Исландия, Латвия, Люксембург, Малта, Русия, Словакия и Швейцария.
В България партньори по проекта са Националният център по безопасен Интернет към Фондация „Приложни изследвания и комуникации” и фондация «Джендър образование, изследвания и технологии».
За повече информация, вижте Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., and Ólafsson, K. (2011). Рискове и безопасност в интернет: Преспективата за европейските деца. Пълни резултати. LSE, Лондон: EU Kids Online. Други доклади и технически подробности за проучването на www.eukidsonline.net