Развиването отрано на дигитално-медийна грамотност е необходимо условие за намаляване на рисковете за деца и млади хора в дигиталното пространство, казаха младежи на ежегодния младежки форум VoiceIt на Националната мрежа за децата.
Центърът за безопасен интернет беше един от домакините на форума, който се проведе на 20 ноември в Античен комплекс „Сердика“ („Ларгото“) в София. Младежите имаха възможност да се включат в дискусии по различни теми, които касаят младите хора, провеждащи се в различни кътове на обширното пространство между трите центъра на властта в София.
Тази година всяка организация-домакин отправи 10 предизвикателства към младите хора, които бяха залепени на табла (3 въпроса, свързани с темата за дискусия, 4 твърдения, които се отнасяха към тази тема и 3 материала от медии). Успоредно с това бяха прожектирани и кратки видеофилми, които също провокираха дискусии. Събитието бе открито от председателя на Управителния съвет на НМД и координатор на Центъра за безопасен интернет Георги Апостолов и омбудсмана Мая Манолова.
Експертите от Центъра за безопасен интернет Емануил Георгиев и Петър Кънчев заедно с членовете на Младежкия панел към Центъра Елена Стаменова, Кати Димитрова и Мина Бонева организираха две паралелни дискусии – едната по темата „Младите хора и интернет“, а другата – за дигитално-медийната грамотност. В разпалените дискусии се включиха активно много млади хора и възрастни.
При обсъждането дали интернет вреди или помага на младите хора дискутиращите стигнаха до извода, че интернет не е причината за неграмотността на децата. Той всъщност дава много възможности за образование и развлечение, но е свързан с необходимостта от дигитално-медийна грамотност, чието развиване би допринесло да се избегнат и рисковете в мрежата. Участниците в дискусията се обединиха около разбирането, че е нужно развиването на дигитално-медийните умения да бъде включено в образователната система, тъй като в момента то не е достатъчно застъпено. Беше изтъкнато, че е необходим и мултидисциплинарен подход.
На преден план излезе и необходимостта родителите също да участват активно в развиването на тези умения у децата и в превенцията на рисковете. Участниците посочиха, че ако родителите не се чувстват достатъчно компетентни, биха могли да потърсят откъде могат да получат помощ и съвет.
Участниците в дискусията за дигитално-медийната грамотност се обединиха около разбирането, че към всяка новина в традиционните и онлайн медии следва да се подхожда като към фалшива, докато не се потвърди при проверка на информацията.
Дискутиращите бяха поканени да запишат своите мнения и препоръки, за да бъдат изпратени на съответните отговорни институции.