Втора група младежи преминаха обучение за обучители в рамките на проекта #Дигитални деца в Плевен, от 10 до 12 декември. В рамките на тридневното обучнение участниците развиваха уменията си за критично мислене, анализ, онлайн безопасност, позитивна комуникация и умения за разрешаване на проблеми. Младежите демонстрираха завидна креативност, генерирайки идеи за кампании в училище и извън него. Най-смелото им предложение беше създаването на игра, вдъхновена от концепцията за „escape room“, която да включва теми, свързани с онлайн сигурност и безопасен интернет.
С помощта на интерактивна игра, в която участниците избираха животно, с което се идентифицират, демонстрирахме колко важно е екипът да бъде съставен от хора с различни компетенции и умения, и че това разнообразие е ключова за сплотеността и успеха на всяка група.
По време на обучението обсъждахме дезинформацията, рисковете в онлайн средата, принципите на безопасно поведение и настройките за защита на личните данни. Един от най-вълнуващите моменти беше спонтанното включване на една от участничките, която представи своя тема за киберсигурността. Тя впечатли всички с презентация за разичните вируси и опасностите, които крият за потребителите, коите не внимават. Благодарение на активното участие и отдадеността на младежите, обучението се превърна в незабравимо преживяване, изпълнено с нови знания, идеи и вдъхновение.
Дискусия за изкуствения интелект
Младежите обсъдиха потенциала и рисковете на изкуствения интелект и анализираха положителните и отрицателните страни на ИИ, в рамките на групава работа оцениха неговото въздействие върху различни аспекти на живота ни. Предлагаме ви кратко обобщение:
В сферата на образованието според тях ИИ улеснява учителите при оценяването, оптимизира обработката на информация, прави тестовете по-ефективни и разширява достъпа до образование. Предизвикателство обаче е потенциално намаляване на работните места, разпространение на недостоверна информация и необходимостта от разработване на етични норми, които дасе спазват. В медицината младежите смятат, че роботите не могат да заменят човешката емпатия или ролята на психолог, но допринасят значително за подобряване на диагностиката, намаляване на грешките и постигане на висока прецизност в роботизираната хирургия. В наука и технологии според младите хора ИИ крие рискове като манипулации, пробиви в сигурността и увеличаване на безработицата, ако не бъде използван отговорно. А в изкуство и култура липсата на човешка емоция в творенията на ИИ е сериозно предизвикателство. Допълнително, според тях, технологиите могат да намалят развитието на артистични умения у хората и да създадат неравенства между онези, които разполагат с достъп до иновациите, и тези, които не ги използват.
