Кампанията срещу сексуализирано поведение в интернет #облечисебе беше представена на Деветата национална младежка среща, организирана от Горнооряховския младежки парламент, която се проведе между 11 и 13 март.
Конференцията беше посветена на ролята на младите хора в решаването на глобалните проблеми на гражданското общество. Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ взе участие в събитието заедно с две представителки на младежкия панел, разработил идеята за кампанията #облечисебе – Анна-Мария Клянева от 9 ФЕГ. „Алфонс дьо Ламартин“ и Елена Стаменова от НПМГ „Академик Любомир Чакалов“.
Тридневната конференция бе открита с видео обръщение на евродепутата г-жа Мария Габриел, насочено към всички млади хора, взели участие в събитието, както и с обръщение на г-н Добромир Добрев, кмет на Горна Оряховица, в което той оцени високо работата на Горнооряховския младежки парламент и заяви, че има силно желание да продължи да работи заедно с неговите млади членове, тъй като през годините те са доказали своите умения и желание за подобряване на живота и средата на младите хора в родния им град. По време на конференцията, общо над 10 младежки парламента представиха своята дейност, наред с други неправителствени организации, работещи за правата на младите хора.
Експертите от Центъра за безопасен интернет представиха основните дейности на Фондация ПИК, свързани с различните опасности, които младежите могат да срещнат в интернет, както и начините за справяне с тях. Обсъждани бяха сексуалните злоупотреби с деца в интернет, разменянето на голи или провокативни снимки между връстници, онлайн тормозът, онлайн насилието в двойката, злоупотребата с лични данни в интернет, различните видове компютърни вируси.
Екипът на Фондация ПИК проведе урок за ранната сексуализация, разработен от експертите в екипа, като за целта участниците бяха разделени на 6 групи. Всяка група трябваше да мисли за начините и практиките, по които децата и тийнейджърите между 1 и 12 клас търсят популярност онлайн, като 2 групи мислеха съответно за момчетата и момичетата между 1-4 клас, 2 групи за младежите между 5-7 клас, а останалите 2 – за тийнейджърите между 8-12 клас.
Групите представиха много позитивни неща, които младите хора правят, за да са популярни онлайн – според тях, много от най-малките момчетата и момичетата споделят снимки с известни личности и използват интернет за създаване на приятелства, макар също толкова много момчета да се държат надменно с връстниците си и да разглеждат провокативно интернет съдържание (порнографско), а много момичета да споделят чалга клипове и да повече лична информация за себе си, отколкото трябва. За момчетата и момичетата между 5-7 клас, участниците определиха, че момичетата на тази възраст започват да споделят снимки, свързани с техните интереси, хобита и таланти, проявяват своята интелигентност и започват да стават все по-уверени в себе си, а момчетата споделят много цитати, също показват своите таланти и много често снимат храната си. Освен позитивните неща, нашите участници определиха, че в тази възраст започват да се появяват провокативните снимки на момчета и момичета. За учениците от 8-12 клас участниците определиха, че момчетата споделят снимки от фитнеса, обсъждат много актуални теми, споделят много каузи и ходят често в моловете и на кино. За момичетата, участниците определиха, че сред приемливите практики за добиване на популярност са споделянето на интересни статии, разпространяването на позитивни кампании, споделяне на блогове. Към негативните прояви, присъщи на момичетата от тази възраст, бяха определени отново разголените снимки, арогантността и умишленото създаване на клюки. За момчетата негативните практики се изразяват във вулгарността на езика, който ползват, умишленото трупане на лайкове, както и споделянето на снимки, на които пушат и пият алкохол.
Като една от най-опасни практики, към които децата и тийнейджърите прибягват от все по-ранна възраст, е правенето и споделянето на провокативни снимки. Нашите участници определиха, че този феномен започва при момичетата и момчета между 5-7 клас, което значи, че тяхната среда, както сред приятели, така и интернет и медиите, ги подтикват към тази практика, която крие опасности. На фона на това заключение, Анна-Мария Клянева и Елена Стаменова от младежкия панел представиха алтернативата на този феномен – кампанията #облечисебе!
Момичетата разказаха за кампанията, как се е зародила тя и какви планове има за бъдещето. Накрая на събитието участниците се включиха във викторина, от която много от тях спечелиха тениски, химикалки, плакати и гривни на кампанията #облечисебе, снимаха се и качиха снимки с хаштага в социалните мрежи и изготвиха колажи, на които представят как момичетата и момчетата могат да бъдат готини и харесвани онлайн, без да се събличат.