Генералният секретар на ООН Бан Ки-мун представи пред Общото събрание на ООН доклад на тема „Предпазване на децата от насилие“. Документът е посветен на начина, по който тормозът нарушава правата на децата, оценява мерките, които страните-членки на ООН са предприели за справяне с тормоза и представя добри практики, които могат да се използват за превенция срещу тормоза, включително и този в интернет.
Текстът започва с много показателен цитат на 11 годишно момче: „Учителката ни каза да вземем един лист, на който можем да пишем, да скачаме, да го мачкаме, но не и да късаме. След това ни каза да се опитаме да го изгладим, но беше невъзможно да изгладим всички гънки. Тогава тя ни каза, че така се чувства и човекът, който е тормозен“.
Докладът посочва, че тормозът засяга много голям брой деца, като създава рискове за тяхното здраве, емоционално състояние и успех в училище. Той може да доведе до дълготрайни последствия, които да имат ефект през целия живот на пострадалите. Възможността дете да бъде тормозено се увеличава с нарастващия достъп на хора до интернет и технологии. Към момента, 1/3 от потребителите на интернет в света са под 18 години. Те влизат в интернет все по-рано, като тази възраст постоянно пада. В Европа 80% от децата между 5 и 14 години имат мобилни телефони с достъп до интернет, като същевременно между 2010 и 2014 броят на тези, които са се сблъсквали с онлайн тормоз в тази възрастова група, се е увеличил от 8 на 12% и продължава да расте. Дори в развиващите се страни, където интернет все още не е масово достъпен, броят на интернет потребителите се е увеличил двойно между 2009 и 2014 година и сред тях има и много деца. Тези факти говорят, че все повече деца навлизат в интернет на все по-ранна възраст, като нивото на онлайн тормоз се покачва със същите темпове. Какво да направим, за да предпазим децата от този разпространяващ се феномен?
Според генералния секретар на ООН дейностите, с които може да бъде преборен тормоза в и извън интернет, включват информационни кампании, като например против дискриминацията и в полза на етичната комуникация между хората, или за зачитането на човешките права, които поясняват и какви са негативните последици от тормоза върху младите хора. В случая с онлайн тормоза много важен аспект според господин Ки-мун е изучаването на онлайн безопасността в училище, което трябва да даде на децата яснота за начините, по които те могат да се предпазят от проблеми онлайн и начините за справяне с тези проблеми и стреса, който може да преживеят.
Пълният текст на доклада на няколко езика, включително английски, руски, френски и испански, можете да намерите тук.
Повече информация за онлайн тормоза можете да намерите да намерите тук.