No Result
Вижте всички резултати
  • За нас
  • Защита на личните данни
  • Условия за ползване
Подай сигнал
Reporting
Център за безопасен интернет
  • en English
  • bg Български
  • Начало
  • За нас
  • Опасности
  • Обучения
  • Материали
  • Новини
  • Инициативи
  • Подкрепи ни
SafeNet
  • Начало
  • За нас
  • Опасности
  • Обучения
  • Материали
  • Новини
  • Инициативи
  • Подкрепи ни
SafeNet
No Result
Вижте всички резултати
Начало Опасности

Тенденции в обажданията към Консултативните линии в INSAFE през миналата година

21.11.2024
Категория: Опасности
Тенденции в обажданията към Консултативните линии в INSAFE през миналата година

Международната мрежа на Консултативните линии INSAFE регулярно анализира събрани данни за видовете обаждания, които получават линиите в отделните държави. На всеки три месеца мрежата, част от която е и Националният център за безопасен интервет, публикува резултатите от проследената статистика, тенденциите в онлайн заплахите и нововъзникващи такива. 

Публикуваме последно оповестените от INSAFE данни, които покриват периода до септември миналата година (Q3 2024). 

Над 13 000 контакта са направени през линиите в мрежата, като 58% от тях идват от тийнейджъри (12-18-годишни), а 8% от по-малки деца (5-11-годишни). Тези проценти остават сравнително постоянни между отделните тримесечия, но линиите отчитат намаление в броя на контактите от родители – 28% за Q3 2024, което е спад със седем процента.

Телефонното обаждане за сигнал или нужда от консултация продължава да бъде най-честият начин за контакт с Консултативна линия, като малко над половината от всички контакти се осъществяват по този начин. Нарастващ брой деца, младежи и възрастни използват чат – 29% от контактите през това тримесечие.

Консултативните линии се стремят (където е възможно) да събират данни за мястото, където е възникнал конкретен проблем. Половината от горещите линиите в INSAFE могат да събират такива данни. Оценката показва, че около ¾ от проблемите са възникнали в социалните медии. През отчетния период има значително увеличение с 9% на проблемите, възникващи в приложенията за съобщения. Една четвърт (25%) от казусите възникват именно там. Кибертормозът продължава да бъде най-честата причина за търсене на консултация.

Контактите, свързани с електронни престъпления и споделяне на интимни изображения, без съгласие (NCSII), са се увеличили с два процента в сравнение с второто тримесечие на миналата година, а тези, свързани с онлайн сексуална принуда и експлоатация на деца (сексторшън), са се увеличили с 1% и сега съставляват 9% от всички контакти с мрежата.

INSAFE групира контактите в четири основни области:

  • Престой онлайн (включващ реклама и комерсиализъм, поверителност на данните, фалшиви новини, медийна грамотност/образование, потенциално вредно съдържание, самонараняване, самоубийство и технически настройки). Тази област съставлява 35% от всички контакти.
  • Онлайн насилие (включващо онлайн тормоз, електронни престъпления, реч на омразата и радикализация/тероризъм), което съставлява 25% от всички контакти. Наблюдава се увеличение на контактите, свързани с тези проблеми, през последните три отчетни периода.
  • Онлайн дейности/взаимотношения (включващи игри, любов, връзки, сексуалност, онлайн репутация и порнография), които съставляват 23% от всички обаждания. Това е намаление спрямо предходния отчетен период с 5% по-ниско спрямо четвъртото тримесечие на 2023 г.
  • Онлайн сексуално насилие и тормоз (включващи груминг, неконсенсусно споделяне на интимни изображения (NCSII), онлайн сексуална принуда и изнудване на непълнолетни). Тази област съставлява 17% от всички контакти и отбелязва увеличение с 2% спрямо последния доклад.

Причините за контакт с горещата линия (в проценти):

Онлайн тормоз: 12.08%

Онлайн престъпления: 11.59%

Онлайн сексуална принуда и изнудване на деца (сексторшън): 8.58%

Любов/връзки/сексуалност (онлайн): 8.47%

Потенциално вредно съдържание: 8.03%

Медийна грамотност/образование: 7.29%

Споделяне на интимни снимки, без съгласие (познато още като „порно за отмъщение“): 6.68%

Поверителност на данните: 5.82%

Самонараняване: 4.64%

Прекомерна употреба: 4.29%

Онлайн репутация: 4.19%

Самоубийство: 3.9%

Технически настройки: 3.62%

Порнография: 3.04%

Игри: 2.85%

Груминг: 2.01%

Реч на омразата: 1.11%

Фалшиви новини: 1.04%

Реклама/комерсиализъм: 0.67%

Радикализация/тероризъм: 0.09%

Не забравяйте, че при онлайн проблем, деца, родители и учители могат да ни потърсят на телелефон 124 123 – нашата Консултативна линия. Може да ни пишете и през чата тук, в сайта ни. Ако имате съмнение за онлайн престъпление срещу дете, изпратете сигнал през онлайн формата за Горещата линия. В нея ще можете да опишете проблема и да приложите скрийншоти от екран на устройство, които свидетелстват за злоупотреба в комуникация, с профил или друго.

Онлайн тормоз
eSafety

Популярни публикации

bullying
Опасности

Онлайн тормоз

by safeadmin
10.09.2018
0

Онлайн тормозът представлява използването на интернет за нанасяне на емоционална вреда върху други хора. Много често той бива използван от...

Виж ощеDetails
Кражба на лични данни и измами

Кражба на лични данни и измами

01.09.2023
radicalism

Радикализация

06.10.2017

Тормозът в онлайн пространството

09.10.2023
  • За нас
  • Защита на личните данни
  • Условия за ползване
124 123

Националният център за безопасен интернет се управлява от СНЦ "Асоциация Родители" и беше създаден през 2005 г. от фондация „Приложни изследвания и комуникации“ и СНЦ "Асоциация Родители" в рамките на програма "Безопасен интернет" на ЕК.The Bulgarian Safer Internet Centre is founded and operated by the Applied Research and Communications Fund and Parents Association.

Centio Logo Color   Yettel Logo  LOGO RODITELI 2017  BIK_logo_png.png  bg cef logo

No Result
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
  • Опасности
  • Обучения
  • Материали
  • Новини
  • Инициативи
  • Подкрепи ни
  • Подаване на сигнал
Този сайт използва "бисквитки" за да подобри предлаганите услуги.ДобреВиж още