Работни процедури на Горещата линия

Горещата линия е създадена за подаване на сигнали, свързани с незаконно или вредно за деца съдържание и поведение в интернет. Основен приоритет в нейната дейност е противодействието на разпространението на материали, свързани с детска сексуална експлоатация, както и предотвратяването на психически и физически посегателства срещу деца.

Ако потребител на интернет случайно попадне на съдържание от вида, описан в т.1, той може да подаде сигнал за установеното съдържание чрез предвидения онлайн формуляр или на електронна поща: [email protected]. По желание на подателя сигналът може да бъде подаден анонимно.

При получаване на сигнал онлайн, системата на Горещата линия автоматично го записва в база данни. Ако подателят е предоставил електронна поща, операторът изпраща потвърждение за приемането на сигнала. Сигнали, получени по електронна поща, се въвеждат в базата данни от анализатора, който открива преписка по случая.

Анализатор на Горещата линия проверява достоверността на подадения сигнал чрез посещаване на съответната страница в интернет. В случай, че операторът не може да осъществи достъп до съответния сървър или уеб-страница, сигналът се предава веднага на Главна дирекция за борба с организираната престъпност (ГДБОП), дирекция „Киберпрестъпност“, за разследване.

Ако получената информация отговаря на критериите по точка 1, операторът на Горещата линия проследява къде е разположен физически съответният сървър и предприема следните стъпки в зависимост от конкретната ситуация и наличната информация:
А. Ако сървърът се намира на територията на страна-членка на Международната асоциация на интернет горещи линии INHOPE, операторът изпраща информация за сигнала към съответния партньор-оператор на Гореща линия и уведомява подателя на сигнала за това.
Б. Ако сървърът се намира на територията на страна, която не е членка на мрежата INHOPE, анализаторът подава сигнала към дирекция „Киберпрестъпност“ на ГДБОП, МВР, която да го придвижи по линия на международното полицейско сътрудничество и уведомява подателя на сигнала за това.
В. Ако се установи, че сървърът е на българска територия, операторът подава сигнала към дирекция „Киберпрестъпност“, сектор „Престъпления срещу деца в интернет“ и уведомява подателя на сигнала за това.
Г. В случай на вредно съдържание, операторът изпраща сигнала до съответната компетентна официална институция, която може да предприеме съответни действия, и хостващата организация с искане за премахване на вредното съдържание.
Действията по точки А, Б, В, Г се предприемат в рамките на 24 часа от получаване на сигнала в работни дни и до 24 часа от първия работен ден, ако сигналът е подаден в неработен ден.

След отстраняване на вредното съдържание и при липса на по-нататъшни действия от страна на компетентните органи на ГДБОП операторът уведомява за това подателя на сигнала и преписката се закрива.

Евентуални последващи действия от страна на компетентните органи и съдебните органи – следствие, арест, съд, присъди – се отбелязват в преписката по сигнала (ако такива са били налични) и за това се уведомява подателят на сигнала.

Периодично се прави преглед на преписките – активни и закрити – и те се допълват, ако има настъпили промени или развитие.

В случай че на Консултативната линията за онлайн безопасност през чат-канал в сайта на Центъра за безопасен Интернет, на телефон 124 123, или h[email protected] постъпи сигнал, в който се съдържа информация за налично онлайн съдържание от вида описан в т.1, операторът на Консултативната линия може да препрати релевантната информация към Горещата линия чрез писмо по електронната поща до [email protected].

В случай че на Горещата линия постъпи сигнал от подател – непълнолетно лице, от съдържанието на който личи, че лицето би могло да се нуждае от психологическа подкрепа, Горещата линия изпраща до лицето препоръка да направи консултация на Консултативната линия 124 123.

Анализаторът на Горещата линия и Консултанта на Консултативната линия 124 124 могат да обменят помежду си поверително и всякаква допълнителна информация по случая, която би могла да помогне в тяхната работа.

В случай че на Горещата линия бъде получен сигнал от пълнолетно лице, в който не се съдържат данни за засегнато непълнолетно лице (т.е. когато сигналът описва случай, който обективно попада изцяло извън обхвата на работата на Горещата линия), операторът на Горещата линия изпраща на подателя на сигнала разяснение за ролята на Горещата линия и препоръки и съвети, които биха помогнали да подателя сам да се справи с възникналия проблем в качеството си на пълнолетно лице – например, като се обърне към дирекция „Киберпрестъпност“ (в случай на престъпления, извършени онлайн), към Комисията за защита на потребителите (в случай на спор, свързан с онлайн-търговия), към Комисията за защита на личните данни или към Комисията за защита от дискриминация. Горещата линия не предоставя правни съвети или правна помощ – но може да препоръча на подателя да потърси помощ от адвокат.
––––––––––––
Последна актуализация на Работните процедури – Август, 2024 г.


Процедура за оплаквания


Горещата линия приема анонимни сигнали от граждани, които случайно са попаднали на материали, съдържащи детска сексуална експлоатация или друго незаконно или вредно за деца съдържание и поведение в интернет. Подателят на сигнал има възможност да предостави и данни за контакт, ако желае. В случаите, когато такива данни са предоставени, информация за резултатите от сигнала се изпраща обратно на подателя, при условие че съответните правоохранителни органи са споделили тази информация с екипа на Горещата линия.

Моля, имайте предвид, че значителна част от сигналите касаят съдържание, разположено извън юрисдикцията на българските правоохранителни органи. В такива случаи Горещата линия обикновено не получава обратна информация от чуждестранните институции за предприетите мерки. Екипът на Горещата линия е изцяло ангажиран да обработва всички сигнали професионално и ефикасно, следвайки Кодекса на добри практики на Международната асоциация на интернет горещите линии INHOPE.

Ако по някаква причина гражданин има оплакване относно начина, по който Горещата линия изпълнява своите задължения, той има право да подаде официално оплакване.

Процедура за подаване на оплакване

Оплаквания се подават до Ръководителя на Горещата линия на електронната поща на Горещата линия [email protected]. В тях трябва ясно да бъде посочен сигналът, по който се отнася оплакването, както и причината, поради която подателят смята, че Горещата линия е нарушила Кодекса на добри практики на INHOPE или собствените си процедури, утвърдени от Обществения съвет за безопасен Интернет. Оплакването трябва да съдържа пълното име на подателя и контактна информация (най-малко електронна поща и телефон).

Оплаквания, които не подлежат на проверка, няма да бъдат разглеждани. Ако в оплакването липсва контактна информация, Горещата линия ще изпрати искане за уточняващи данни на предоставения имейл адрес. Ако тази информация не бъде предоставена, оплакването няма да бъде разглеждано. При правилно подадено оплакване Горещата линия ще предостави отговор в срок до 5 работни дни.

Ако подателят не е удовлетворен от отговора, може да адресира оплакването си до ръководителя на Националния център за безопасен интернет, който е длъжен да отговори в рамките на 8 работни дни. При незадоволителен отговор, подателят има право да се обърне към INHOPE на адрес: [email protected] или чрез уебсайта: www.inhope.org.