Речта на омразата…
– се състои от думи, жестове или визуални материали (снимки, рисунки или видео), които унижават, обиждат или призовават за насилие срещу определени хора, заради принадлежността им към дадена група – социална, религиозна, етническа;
– се среща много често в интернет, където лесно могат да се създадат големи групи, които подкрепят агресията и омразата към даден човек или група хора;
– може да бъде форма на онлайн тормоз;
– може да премине в радикализация;
– се различава от свободата на словото , защото нарушава правата на засегнатите и би могла да доведе до реално насилие.
Превенция:
Толерантност. Изграждането на толерантност ще позволи на младия човек по-добре да разбере света около себе си и хората в него. Това е качество, което ще позволи на младото момче или момиче да мисли критично, когато види обидна публикация и да преценява кога едно твърдение е истина и кога – лъжа.
При проблем:
Сигнализирайте за публикации в интернет (коментар, страница, снимка, видео), които съдържат реч на омразата с призиви за насилие. Поканете и приятелите си да сигнализират – натрупването на голям брой сигнали води до по-бързи и активни действия от страна на администраторите на сайтовете. Това е особено валидно, когато сигналите идват от профили на непълнолетни потребители – по този начин социалните мрежи, като Фейсбук например, се опитват да осигурят по-добра защита за децата и тийнейджърите и разглеждат техните сигнали с приоритет.
Ако попаднете на публикации, съдържащи реч на омразата, насочена към хора под 18 годишна възраст, докладвайте и на Горещата линия за онлайн съдържание.
Основни опасности в различните възрастови групи:
Освен че най-малките деца използват интернет главно в присъствието на родителите си, те са много по-склонни да приемат различните от тях спокойно и естествено. Въпреки това, добре е всяко съдържание, което притесни детето, да се разяснява и „превежда“ на неговия език.
В детската градина и после в училище децата се сблъскват за първи път с много различия. Не е изключено в класа да има дете със специфични нужди или дете от друг етнос. Това е ключов момент за възрастните, в който да покажат на децата, че макар и с някои особености, хората имат много повече прилики, отколкото разлики – всички хора изпитват радост или тъга, обичат някого, хранят се, движат се. Такъв разговор ще направи децата по-чувствителни по темата за речта на омразата както в истинския свят, така и в интернет.
Тази възраст е подходящ момент да се разговаря за различията между хората. Децата започват да откриват както своята уникалност, така и факта, че принадлежат към определена група. Важно е възрастните да ги подкрепят освен в изграждането на собственото им самочувствие, така и в приемането на всеки друг човек. Също така, на тази възраст е важно младите хора да започнат да мислят за разликата между шега или по-груб коментар и нарушаването на правата на другите.
Важно е да се обръща внимание на поведението на детето и признаците, които могат да сочат, че то е станало обект на подигравки или грубост заради своя специфична черта. Такива признаци могат да бъдат влошаване на настроението при използване на интернет, нежелание за ходене на училище, затвореност, отпадналост, лошо мнение за себе си, липса на желание за комуникация с другите.
Училището и семейството са много важни за започването на все по-задълбочени разговори за толерантността. Тийнейджърите са по-крайни във възгледите си, защото се опитват да намерят себе си, като подлагат на съмнение ценностите, които досега са имали, и може дори да искат да се присъединят към дадена група.
Организациите, които имат крайни виждания (футболни агитки например), често привличат тийнейджъри, които се чувстват недооценени, отхвърлени или неразбрани. В такива случаи е желателно както тийнейджърът, така и семейството му, да потърсят подкрепата на училищен психолог или друг специалист, за да се справят с възникналата криза.
От друга страна, може да се окаже, че момичето или момчето страда заради определено свое различие и това създава проблеми за нея/него както онлайн, така и в училище. Ролята на учителите и класа е огромна в процеса на приемане и уважаване на различията у другите.
С тийнейджърите на прага на пълнолетието темите, свързани с разпространяването на реч на омразата, трябва да се обсъждат по сериозен, зрял начин. От ключова важност е да се подкрепят тези, които се чувстват по-различни от връстниците си, за да успеят те да приемат това свое различие и да се чувстват приети в обществото, в което им предстои да участват по-активно.
Статии:
Реч на омразата и свобода на словото.
Обучение „Деца, учители и родители срещу езика на омразата и дискриминацията“ – това обучение представя тристепенна методика за работа с деца и родители за превенция на езизка на омразата и дискриминацията чрез развиване на културните и социалните умения на учениците. Трите степени включват работа в час чрез интерактивно предсатвяне на учебното съдържание, домашна работа в партньорство с родител/и и организация на общо училищно събитие за деца, учители и родители. Дейностите за описани в наръчник за обучителя и учебна тетрадка за учениците.
„Младите хора между виртуалното и реалното“ – наръчник за учители, който им дава възможност да научат повече за тенденциите в онлайн общуването на младите хора, да се запознаят с насоките за работа с казуси и да приложат в работата си с учениците най-добрите казуси, разработени от учители от цялата страна в рамките на конкурса „Учител-будител във виртуалното пространство“.