Около Коледа група британски учени и лекари изразиха в писмо до в. „Гардиън“ тревога от влиянието на „времето пред екрана“ върху здравето на днешните деца. Те дори употребяват израза „токсично детство“, за да опишат драстичното намаляване на времето за игри на открито, изядено от прекомерно взиране в екран, но също така и от „свръх-конкурентната училищна система“ и „непрестанната комерсиализация на детството“.
Според учените менталните здравни проблеми сред децата продължават да бележат ръст и това може да доведе и до дългосрочни социални и икономически последствия за обществото като цяло. Затова учените призовават спешно да се разработи методика за грижа за децата от пренаталния им период до седем годишна възраст, наблягаща на емоционалното им развитие и стимулиране на повече игри на открито. Те искат също така да се разработят национални стандарти за ползване на технологиите от деца до 12 годишна възраст.
На алармиращото писмо обаче остро реагираха д-р Сю Флетчър-Уотсън от Единбургския университет, изследваща ролята на технологиите в живота на децата, болни от аутизъм, и Бен Флетчър-Уотсън, който проучва ползването на дигитални технологии от деца в предучилищна възраст. Д-р Флетчър-Уотсън посочва, че авторите на писмото до „Гардиън“ предпоставят, че: а) времето на децата пред екрана е нараснало; б) точно то е заменило играта на открито; в) това оказва влияние на здравето на децата. За подобни заключения обаче липсват обективни доказателства. Най-близкото до тази тематика научно изследване показва съвсем слаба връзка между гледането на телевизия на петгодишна възраст и последващи проблеми на седемгодишна възраст. Друго сериозно изследване от 2006 г. пък показва, че средностатистически времето за гледане на телевизия изобщо не е нараснало през последните 50 години.
Липсват научни доказателства и за намаляването на времето за игра. Британско национално изследване установи, че сред децата на тригодишна възраст гледането на телевизия е в повече за сметка на играта на открито само когато родителите се притесняват, че кварталът, в който живеят, е опасен. Друго проучване пък не открива никаква връзка между използването на устройства с тъч-скрийн и проблеми в детското развитие. Изхвърлянето на таблета и смартфона, смята д-р Флетчър-Уотсън, съвсем няма да донесе здраве на децата. Напротив, тъкмо новите технологии могат да ги направят по-активни. Що се отнася до менталното здраве специалистката посочва, че нарастването на проблемите е обусловено от много фактори (най-вече социални), без да има доказателства, че технологиите са сред тях.
Би било проблем, ако родителите ползват смартфоните и таблетите като „бавачки“, признава д-р Уотсън, но вместо това много родители ги използват заедно с децата си и така всъщност прекарват повече време заедно. Технологиите дават и възможност на родителите да проявяват интерес към децата – да ги питат за любимата им компютърна игра, да търсят съвети от тях.
Разглеждането на дигиталните технологии като някаква монолитна цялост, а още повече демонизирането им всъщност е ирационален страх. Историята, напомня д-р Уотсън, е пълна с примери на хора (дори и големи умове), които са се бояли от новите технически достижения. Древногръцкият философ Платон напр. се опасявал, че даже писмеността може да навреди, защото хората ще загубят мотивация да запомнят сами. Вече няма да има нужда от памет – тя е налична извън нас, в написаното.
Всичко това обаче не означава, че не трябва да си даваме сметка за отрицателните страни на употребата на новите технологии. Но децата следва да бъдат насърчавани да развиват своя самоконтрол и емоционална устойчивост и в дигиталната среда, както и навсякъде другаде, посочват изследователите. И те призовават да се наблегне на това как, а не на това колко би трябвало да се използват новите технологии. Те настояват хората, движещи технологичния бизнес, да работят с учени, учители и родители, за да създадат най-добрата дигитална среда за децата, а родителите да бъдат по-ангажирани с ученето и играта на децата в дигиталната среда.
Източници:
https://amp.theguardian.com/education/2016/dec/25/screen-based-lifestyle-harms-health-of-children
http://www.dart.ed.ac.uk/guardian_letter/