Българският Център за безопасен интернет защитава децата и младежите в Интернет от 2005 г. с частичната финансова подкрепа на европейските програми „Безопасен интернет“, „По-добър интернет за децата“ и „Дигитална Еврова“. Той се управлява от неправителствената организация Асоциация „Родители“, в консорциум с Българската Асоциация за Семейно Планиране (БАСП) и Национална Мрежа за Децата (НМД).
Основните услуги и дейности на Центъра включват:
- Гореща линия (Hotline), която приема и обработва сигнали за детска сексуална експлоатация и кибер престъпления срещу деца и младежи,
- Консултативна линия 124 123 (Helpline), която оказва съдействие при онлайн проблеми, касаещи деца. Линията консултира по телефон, чрез чат-модул и по имейл както деца и младежи, така и родители, учители, педагогически съветници и училищни психолози, социални работници и професионалисти работещи с деца.
- Образователни дейности за повишаване на информираността и уменията в дигитална среда (Awareness Centre), които включват разработване и провеждане на специализирани обучения за деца, младежи, родители, учители и други професионалисти, както и изготвяне и разпространение на образователни материали и ресурси, целящи да повишат информираността на обществото за рисковете за деца при ползване на интернет, социални мрежи и мобилни устройства, както и начините за превенция и търсене на помощ при проблем.
Центърът е член на Европейската мрежа от 30 центъра за безопасен интернет Insafe и на Международната асоциация на интернет Горещи линии INHOPE, която обединява 42 държави. Insafe и INHOPE работят заедно чрез мрежата от центрове за безопасен интернет (Safer Internet Centres – SIC) в цяла Европа, които обикновено са изградени от Гореща линия (Hotline), Консултативна линия за деца (Helpline) и Информационни центрове (Awareness Centre).
Центърът е създаден през 2005 г. и първоначално управляван от фондация „Приложни изследвания и комуникации“, в консорциум със сдружение „Асоциация Родители“ и рекламна агенция „Декони“.
Антоанета Василева е експерт по онлайн безопасност и координатор на Националния център за безопасен интернет и програмата за дигитално-медийна грамотност в Асоциация „Родители“. Г-жа Василева има над 18-годишен опит в областта на правата на децата и жените, разработването и развиването на политики за защита на децата и уязвими групи, и превенция трафика на хора и сексуалната експлоатация на деца. Завършила е журналистика, има магистърска степен по международни отношения и дипломация и специализация по международно право по права на човека в Швеция и Канада. Тя е опитен обучител, консултант и експерт в мониторинга по темите свързани с трафика на хора, миграцията и рисково поведение в интернет. Има опит в директната работа с уязвими групи (като жени, деца, младежи, роми и др.) и подкрепа за жертвите на престъпления.
Антоанета Василева е Първи Вицепрезидент и член на Експертната група за борба с трафика на хора (GRETA) на Съвета на Европа от 2019 г.
Мирела Димитрова е психолог позитивен психотерапевт под супервизия. Завършила е бакалавър по „Психология“ в Нов български университет и магистър по „Социална психология“ в ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. В момента продължава обучението си за магистър по „Детска-юношеска и училищна психология“ в СУ „Св. Климент Охридски“. С 6-годишен опит, Мирела е отдаден психолог и обучител в Националния център по безопасен интернет от 2018 г.
Яна Алексиева (Асоциация Родители) е експерт към Центъра за безопасен Интернет. Основната й роля в екипа е на психолог и обучител. Завършила е СУ „Св. Климент Охридски“ със степен магистър по Детско-юношеска и училищна психология. Член е на Дружеството по психология и Дружеството по позитивна психотерапия. Тя е сертифициран треньор по родителската програма „Трениране на успешни родители“, Томас Гордън.
Любомир Сирков работи към Националния център за безопасен интернет от самото му създаване. Той анализира развитието и новите тенденции в използването на интернет от деца и идентифицира възникващи нови рискове. Завършва докторантура към Института по философия и социология на БАН, секция „Логика и философия на науката“, с предстояща защита на дисертация на тема „Аргументация и манипулация в публичния дискурс: логико-семантичен анализ“.
Българска Асоциация за семейно планиране и сексуално здраве (БАСП)
Павлина Филипова е координатор на проекта „Дигитални деца“, който финансира Центъра за безопасен интернет от страна на БАСП. Г-жа Филипова има над 27 годишен опит и експертиза в работа с граждански и донорски организации в България, Балканския регион и ЕС. Като програмен директор в Балканския тръст за демокрация (2006-2013 г.) тя е отговаряла за финансирането и мониторинга на проекти в България, Румъния и Молдова, включително различни образователни и застъпнически инициативи в тези страни, работа в мрежи и обмен на най-добри практики. Тя има богат опит в управление, координация, провеждане на обучения, мониторинг и оценка на проекти в областта на образованието, овластяването на младежи, трафик на хора, насилие и сексуална експлоатация на деца, анти-корупция, изграждане на капацитет на НПО, провеждане на кампании, взаимодействие на граждански организации с институции, застъпничество, изграждане на партньорства и общностно развитие.
Д-р Радосвета Стаменкова е изпълнителен директор на БАСП, и работи активно както в областта на общественото здравеопазване и промоцията на здраве, така и в социалното развитие. Множеството специализации и обучения в ЕС и САЩ и опитът в работата на терен са я формирали като активна фигура в развитието на гражданското общество у нас и извън страната в последните 30 години, докато ръководи и работи в над 80 проекта. Радосвета е носител на редица награди и публични отличия и е търсен обучител и експерт в областта на общественото здраве и НПО мениджмънта, семейното планиране и сексуалното и репродуктивно здраве, ХИВ превенцията, изграждането на капацитет, младежкото участие и обучението на връстници. Целевите групи, в които основно фокусира работата си, са здравни специалисти, млади хора, ромски общности, общински власти, държавни структури, учители, хора, живеещи с ХИВ, лишени от свобода и НПО активисти.
Венцислав Кирков е икономист, програмен мениджър в Българска асоциация по семейно планиране и сексуално здраве (БАСП). Той има солиден опит като координатор, експерт и лектор в повече от 80 инициативи в области като социалното предприемачество, управлението на здравни проекти и международното сътрудничество за развитие. Венцислав е сред учредителите на Българска платформа за международно развитие, член на управителния съвет и председател (2013-2019 г.), в момента представител на платформата в CONCORD (група за финансиране) и други международни мрежи; член на Европейската мрежа за население и развитие (EuroNGOs) и част от групата за управление 2015-2017 г.; член на Междуведомствената група по въпроси, свързани с репродуктивно здраве в случаи на криза към ФНООН и член на групата за управление 2016-2018 г. Има специфичен опит в създаването и въвеждането на електронно базирани системи за управление и информация, програмно и финансово планиране, мониторинг и отчетност. По двустранна линия е работил в страни като Армения, Молдова, Сърбия, Босна и Херцеговина, РС Македония и Нидерландия. Автор е на редица публикации и проучвания по теми в сферата на здравеопазването, населението и развитието.
Ралица Згалевска е филолог и PR професионалист, с опит в НПО сектора и издателската дейност (2002 – 2011). Координатор на проекти и кампании, експерт по комуникации в БАСП от 2013 г.
Стратегическо мислене, журналистически опит, кореспонденция на високо ниво с държавни институции, посолства, НПО, автори и партньори. Работа в мрежи и сътрудничества по проекти, индивидуална и групова работа с младежи, събитиен мениджмънт, създаване и редактиране на съдържание, интервюиране, сторителинг, видеоклипове, набиране на средства, управление на професионални общности, интерактивно преподаване, организационно планиране, екипно сътрудничество, копирайтинг, създаване на уеб съдържание. Координира мрежата от професионалисти Партньорство за учене и действие (Learning Action Partnership), създадена през 2013 г.
Национална Мрежа за Децата (НМД)
Георги Еленков е координатор на проекта „Дигитални деца“, който финансира Центъра за безопасен интернет от страна на НМД. Г-н Еленков е юрист, магистър по право от Софийски университет „Св. Климент Охридски”; професионален медиатор; лектор и обучител в тренинги и семинари по преговори и медиация. Професионалните му интереси са свързани с права на човека, гражданско право (с фокус върху семейното), детско правосъдие, превенция на детската криминализация, образователна интеграция, медиация.
Активен участник като преговарящ и треньор в отбора по преговори и търговска медиация на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ в международни юридически състезания, сред които Consensual Dispute Resolution Competition, организирано от Виенския център по международен търговски арбитраж (първо място като преговарящ – 2016 г.). От 2023 г. е консултант по програма Scale Accelerator на международната организация Spring Impact, а от м. февруари 2024 г. поема ролята на директор „Политики и застъпничество за децата“ в НМД.
Благовеста Симеонова е експерт комуникации и реклама с над 20 години опит. Работила е по проекти за частния сектор в дейности по проектно управление на 360-градусови рекламни кампании, изграждане на бранд идентичност, дизайн и разработка на уебсайтове, управление на дигитални кампании за ефективност, изграждане на работодателски бранд, идентифициране и изграждане на аудитории чрез дигитален маркетинг. Проект под нейно управление печели награда Effie за ефективност в рекламата за кампания на Bayer. В публичния сектор е работила за маркетинг и комуникационни дейности на звена към Министерство на иновациите и растежа и на Столичната община по проекти за изграждане на имиджа на София като инвестиционна дестинация, развитие на предприемаческата среда, кампании за информирано обществено съгласие за Стратегията за дигитална трансформация на София по проект на Европейската комисия и др. От началото на 2023 г. е експерт „Комуникации и събития“ в Национална мрежа за децата.
Работата на Националния център за безопасен Интернет се наблюдава и подпомага от Обществен съвет, който включва представителите на ключовите държавни, частни и неправителствени институции и организации, които имат отношение към осигуряването на позитивна и безопасна онлайн среда за децата и младите хора. Пълният състав на Обществения съвет за борба с незаконно и вредно съдържание в българското интернет пространство е:
Председател – Представител на парламентарната Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Заместник-председател – Председател на Държавната агенция за закрила на детето
Заместник-председател – Анета Иванова, изпълнителен директор на Сдружението за електронни комуникации
Министерство на образованието и науката
Министерство на вътрешните работи
Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Българска асоциация по информационни технологии (БАИТ)
Сдружение за защита на потребителите
Българска федерация по електронен спорт
Фондация „Джендър образование, изследвания и технологии“
Център за изследване на демокрацията
Жюстин Томс, университетски преподавател
Всяка година Националният център за безопасен Интернет подготвя годишен отчет за основните си дейности и постигнати резултати. В годишните отчети се съдържат и статистики за сигналите на горещата линия и към консултантите на Центъра, както и мерките, които са предприети по тях. Тук можете да видите годишните отчети за дейността на Центъра за безопасен интернет през последните календарни години:
Програмата „Безопасен Интернет” на Европейската комисия се обляга на две обширни международни мрежи – Международната асоциация на оператори на интернет Горещи линии и мрежата от центрове за безопасен Интернет InSafe.
1. Европейската мрежа от 30 национални центъра за безопасен интернет Insafe
Мрежата от национални центрове за безопасен Интернет InSafe спомага за обмен на опит, информация и материали, организира общи дейности, инициативи и обучения. България стана член и на тази мрежа през 2008 г., когато Фондация „Приложни изследвания и комуникации”, в консорциум с Асоциация „Родители”, спечели проект за неговото изграждане, заедно Българската федерация по електронен спорт и рекламна агенция ДеКони. Към всеки Национален център действа и консултантивна линия Helpline, на която деца, млади хора, родители, учители и професионалисти могат да се свържат по телефон и чрез онлайн-канали (чат и имейл), за да получат съвет и консултация за справяне с определен проблем на дете в интернет.
Благодарение на мрежата INHOPE предаването на получени сигнали към оператор на Гореща линия в друга държава, където се намира незаконното или вредно за деца съдържание, и бързото задействане на съответната полицейска служба е изключително улеснено. Всяка национална Гореща интернет-линия има споразумение за сътрудничество с правоохранителните органи, а асоциацията си сътрудничи успешно с Интерпол. Членовете на асоциацията обменят опит и информация с цел повишаване на общата ефективност на горещите линии.
От дигитална компетентност към дигитално гражданство: насърчаване на гражданското участие чрез повишаване на капацитета на бъдещите учители да преподават ранна дигитална и медийна грамотност (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, партньор: Факултет по начална и предучилищна педагогика, Софийски университет, 2016-2017). Това е проект, който цели да повиши демократизацията на обществения живот в България чрез развиване на ранната дигитална и медийна грамотност (ДМГ) у децата –уменията, без които участието в обществения и политическия живот днес е немислимо. Очакваните резултати са: създаване на методика за обучение на студенти; повишаване на уменията на студентите да разработват иновативни занятия и създаване на полезен ресурс за действащите учители.
Овластяване на децата в дигиталната епоха чрез ранно развитие на дигиталната грамотност (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, партньор: Асоциация Родители, 2015-2018). Това е проект, финансиран от Фондация Оук, който цели да гарантира правата на децата, като също така цели да развие тяхната ранна дигитална и медийна грамотност и да подкрепя училищата и семействата им в този процес. Проектът ще развие пилотен модел за преподаване на дигитална медийна грамотност в основните училища, който ще подобри уменията на децата да се справят с рискови ситуации онлайн и ще им помогне да се възползват от възможностите за учене, креативност и социализиране, които дигиталните технологии предлагат. Допълнителна помощ ще бъде предоставяна на семейства за развиване на дигиталната грамотност на най-малките деца.
Национална кампания за противодействие на съвременните модели на насилие по полов признак (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2015-2016). Това е проект, финансиран от Норвежкия финансов механизъм, чиято цел е повишаването на чувствителността на подрастващите към съвременните модели на насилие по полов признак, разпространяващи се чрез интернет и водещи до утвърждаване на насилствени взаимоотношения между половете и сексуална експлоатация. Проектът цели включването на младежи в намирането на ефективни методи за повишаване на чувствителността и насърчаване на участието им в застъпнически дейности с цел противодействие на насилието, основано на полов признак (НОПП) сред подрастващите.
Деца, учители и родители срещу езика на омразата и дискриминацията (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2014-2016). Проектът цели разработването на методика за повишаване на социалните и културните умнеия на децата в начален етап чрез интерактивно представяне на урочното съдържание. Методиката се разработва от учители от начален етап и има 3 елемента: провеждане на урок в час, възлагане на домашна работа с родител и провеждане на общо училищно събитие за деца, родители и учители. Методиката цели развиването на 10 ключови умения удецата: следване на правила, работа в екип, употреба на Аз-послания, разпознаване на емоции, осъзнаване на силата на думите, критично мислене, извличане на поука, разрешаване на конфликти, себеутвърждаващо поведение, толерантност. Всеки урок включва и умения за позитивната и отговорна употреба на интернет, тъй като интернет и социалните мрежи са водещата среда, в която децата се сблъскват с негативни модели на дискриминативно поведение и език на омразата.
Обучителна програма „Киберскаут“ (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2014-2015). В рамките на проекта се изгражда мрежа от отряди на киберскаути. В Смолян, Видин, Плевен, Шумен и Търговище учениците членове на Детските полицейски академии към МВР бяха запознати с най-често срещаните опасности в интернет, начините за тяхното предотвратяване, а също така как да предадат получените знания на своите връстници. На паралелни срещи техните учители бяха запознати с програмата и начините, по които могат да съдействат на учениците да организират различни дейности с техни връстници. Финансиран от Теленор България и реализиран с подкрепата на МВР.
STIR (Safeguarding Teenage Intimate Relationships), (координатор: Университетът в Бристол, 2013-2015). е изследователски проект, който цели по-доброто разбиране на интимните взаимоотношения между младежите. В рамките на проекта беше проведено изследване на проявите на интимно насилие сред над 4500 младежи в 4 европейски държави. Съвместно с младежи беше разработен уебсайт и мобилно приложение, насочено към младежи с цел повишаване на информираността им по темите за интимното насилие: stiritapp.eu/bg. Финансиран по Програма Daphne III на ЕК.
BIKNET (Better Internet for Kids Network Pilot) (Координатор: Мрежата от европейски училища Schoolnet и Международната асоциация INHOPE, 2013-2014). В рамките на проекта беше разработена и тествана платформа за споделяне на ресурси, услуги и практики сред националните центрове за безопасен интернет и техните партньори като младежи, професионалисти и бизнес организации. Разработени бяха и допълнителни технически мерки за борба с детската порнография и бързото идентифициране на децата, станали жертва на злоупотреби.
T.A.B.B.Y (Threat Assessment of Bullying Behavior of Youth online – Оценка на опасността от агресивно поведение на подрастващите онлайн), координатор: Втори Неаполски университет, 2009-2012). В рамките на два последователни проекта организациите в консорциума изследваха проявите на онлайн тормоз сред децата в 7 европейски държави и съзрадоха информационни материали като анкети, наръчници и игри в помощ на учителите и другите професионалисти, които работят с децата по превенцията на онлайн тормоза и насилието. Финансиран по Програма Дафне на EK.
Проект „Активно Бащинство“ – Проектът „Активно Бащинство“, финансиран от швейцарския фонд „ОУК“, цели да стимулира позитивното участие на бащите в отглеждането на децата. В тригодишен период Асоциация Родители, заедно с Фондация Приложни Изследвания и Комуникации, работи върху изследването на пречките, които институциите и стереотипите поставят пред бащите и разработи методология за премахването им.
FreE-Learning Centres: Assisting Schools in Violence Prevention through Education (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2009-2012). Този проект е продължение на Children in Virtual and Real Violence. В рамките на този проект беше разработен допълнителен наръчник с 19 модулни занятия, насочени към развитието на емоционална интелигентност и задълбочаване на социалните умения като средство за по-дълбоки и трайни поведенчески промени сред подрастващите. Главната цел на методиката е борба с агресивните нагласи и модели на поведение у подрастващите чрез възпитание в позитивно, неагресивно самоутвърждаващо поведение.Центърът продължава да предлага обучения, насочени към учители, психолози и педагогически съветници за работа с наръчника. Финансиран по програмата за превенция на злоупотребите с деца на Фондация „ОУК“.
Children in Virtual and Real Violence – Prevention by Discourse and Education (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2007-2009). В рамките на проекта беше разработена методиката “Превенция на виртуално и реално насилие чрез интерактивно обучение в училище” и методически наръчник за обучители, който беше рецензиран от Института по психология на БАН и официално одобрен от МОМН за ползване в училищната мрежа. Методиката е предназначена за превенционна работа сред с младежи на възраст между 12 и 18 години. Центърът продължава да предлага обучения, насочени към учители, психолози и педагогически съветници за работа с наръчника. Финансиран по програмата за превенция на злоупотребите с деца на Фондация „ОУК“.
Safenet.bg: Safequarding and empowering children and youth online (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2015-2016). Проектът подкрепя функционирането на Националния център за безопасен Интернет.Осигурява поддържането на услугите на центъра: докладване и предлагане на помощ от консултанти, както и провеждането на обучения и информационни кампании. Финансиран по Механизма за сързване на Европа (CEF).
Safenet.bg: Completing set-up of an integrated national Safer Internet Centre by establishing a Helpline (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2010-2012). Проектът подкрепя фунционирането на Националния център за безопасен Интернет. Разширяват се услугите, които се предлагат от Центъра, като започват да се предлагат консултации по телефон, имейл и Скайп от подготвени психолози по теми, които са свързани с онлайн рисковете и безопасността на децата и младите хора. Финансиран по програма „Безопасен Интернет“ на ЕК.
Setting up a combined Safer Internet Node in Bulgaria (координатор: Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, 2008-2010). Проектът има за цел да подкрепи функционирането на национален център за безопасен интернет, който разработва информационни материали, обучителни методики, организира и провежда кампании, събития и обучения за деца, родители и учители; информира обществеността за новопоявили се заплахи за деца в интернет; активно работи с медии, дъжавни и частни институции и организации за мобилизиране на ресурсите за осигуряване на по- защитена онлайн среда за децата и за развитието на дигитални компетентности у подрастващите за отговорно и безопасно ползване на информационни технологии. Финансиран по програма „Безопасен Интернет“ на ЕК.
Digital International Media Literacy eBook Project (DIMLЕ, координатор: Webster University – САЩ, 2014-2015). В рамките на проекта беше преведена и адаптирана за българския медиен контект книгата на проф. Арт Силвърблат „Медийна грамотност: Как да интерпретираме медийните послания“. Книгата е насочена към студентите във висши учебни заведения, професионалисти и широката публика. Основавайки се на научната теория, тя предлага един много практичен курс по медийна грамотност, целейки да превърне пасивното академично познание в практически инструмент.
София, ул. Георг Вашигтон“ № 12
Консултативен телефон за онлайн безопасност 124 123